Jeśli chce się pozostać na bieżąco z najnowszymi motoryzacyjnymi premierami trzeba mieć dosłownie oczy dookoła głowy. To dlatego, że każde auto przed wejściem na rynek przechodzi szereg testów przy okazji często wpadając przed obiektyw samochodowych „szpiegów”.
Najczęściej wszystko odbywa się za kołem podbiegunowym, czy też np. w amerykańskiej Dolinie Śmierci – tam, gdzie panują ekstremalne warunki atmosferyczne. I nieważne, że swoim autem miejskim nie wyjedziecie nawet za Warszawę…
Szpiegowskie fotografie są o tyle ciekawe, że w przeciwieństwie do choćby tego, co obserwujemy na targach w Genewie, tak naprawdę za wiele nam nie mówią. To trochę zabawa w kotka i myszkę z producentami, którzy starają się jak najszczelniej maskować swoje auta stosując wymyślne kamuflaże (choć czasem sami wypuszczają różne fotografie do internetu), zaś dziennikarze starają się je jak najdokładniej rozkodować.
Chcecie więc wiedzieć co nowego się szykuje na rynku? Śledźcie nasz raport! W pierwszym odcinku, z racji niedawnych targów w Genewie, zajmiemy się nieco szerszym zakresem zdjęć pochodzących z ostatnich kilkunastu dni.
Audi S8
Co? Nowy model
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Napęd z Panamery Turbo
Flagowy okręt Audi pokaże swoje nowe oblicze na targach we Frankfurcie, a jedną z wersji, na które bardzo czekamy, jest oczywiście S8. Prawdopodobnie ta odmiana pojawi się jednak nieco później, tak by stopniować emocje. Tak naprawdę od standardowej wersji różni się ona na chwilę obecną czterema końcówkami wydechu, ale w przypadku niemieckiej limuzyny chyba nikt nie spodziewa się designerskich fajerwerków. Co innego z danymi technicznymi – tu mówi się o 4-litrowym V8, które dopiero co debiutowało w nowej Panamerze Turbo. Tam generuje 550 KM, ale Audi nie powinno być szybsze od Porsche. No, chyba że w wersji S8 Plus, ale to raczej odległe plany. RS8? Musi wystarczyć Wam wersja W12 z nowym silnikiem z Bentaygi.
zdjęcia: motor1.com
BMW i8 Spyder
Co? Otwarta wersja BMW i8
Kiedy? Brak danych
O czym się mówi? Sposób otwierania drzwi
Choć pierwszy prototyp i8 Spyder pojawił się już dobre parę lat temu to dopiero teraz nasilające się testy samochodu sugerują zbliżającą się rynkową premierę. Największą zmianą względem wersji coupe jest oczywiście składany, materiałowy dach, ale pomimo kamuflażu wprawne oko dopatrzy się kilku innych kosmetycznych poprawek, prawdopodobnie składających się na facelifting i8. Mówi się także o większej mocy (wzrost o 15 KM), ulepszonym zawieszeniu i większych bateriach. Dużym znakiem zapytania jest… sposób otwierania drzwi. Prawdopodobnie jednak zobaczymy bardziej konwencjonalne rozwiązanie niż w coupe, ale jak na razie szpiegom nie udało się dorwać Spydera z otwartymi drzwiami.
zdjęcia: autoguide.com
Hyundai i30 Fastback
Co? i30 w bardziej zgrabnym nadwoziu
Kiedy? Początek 2018 roku
O czym się mówi? Nazwa jak w Mustangu
Hyundai ma dość ambitne plany dotyczące modelu i30. Ulice powoli zalewa najnowsza generacja w odmianie hatchback, pojemny Wagon zadebiutował parę dni temu, a to jeszcze nie koniec. W planach jest sportowa wersja N oraz rzeczony Fastback, który przed szpiegowskie aparaty wpadł dwukrotnie w ostatnim czasie. Niestety Hyundai zastosował na tyle dużo środków ostrożności, że trudno cokolwiek powiedzieć nawet o ogólnej sylwetce nowej wersji nadwoziowej. Z definicji powinna ona prezentować się bardziej dynamicznie, gdyż tylna część pojazdu ma przypominać trochę coupe. Auto będzie jednak wciąż pięciodrzwiowe, więc chyba równie dobrze można by użyć nazwy „liftback”?
zdjęcia: motor1.com
Jaguar E-Pace
Co? Mniejszy brat F-Pace’a
Kiedy? Maj 2017
O czym się mówi? Wersja elektryczna
F-Pace przypadł Wam do gustu? To Was może ucieszyć – będzie kolejny crossover od Jaguara i to już niedługo. Mniejszy brat jedynego jak na razie SUVa brytyjskiej marki ma rywalizować z BMW X1 i Audi Q3, a technologicznie dużo dzielić z Land Roverem Discovery Sport czy Range Roverem Evoque. Jako, że ma być to jeden z tańszych modeli marki, w ofercie dominować będą jednostki czterocylindrowe. Do tego planowana wersja hybrydowa, a także w pełni elektryczna. W standardzie napęd na przednią oś, a w wyższych wersjach oczywiście napęd na obie osie. Co ciekawe, już teraz drażni konkurencję – upolowano go w miejscu gdzie odbywały się właśnie pierwsze jazdy Alfą Romeo Stelvio.
zdjęcia: carmagazine.co.uk
Fiat 500L
Co? Facelifting
Kiedy? Niedługo
O czym się mówi? Kosmetyczne zmiany
Tak jak Fiat najpierw przywrócił do życia kultową 500tkę, a później bazując na niej rozwinął gamę o 500L i 500X, tak po zeszłorocznym liftingu miejskiej odmiany, teraz zmiany czekają minivana. Mała 500tka przeszła kosmetyczny lifting i podobna skala zmian czeka większy model 500L, który raczej nie przypadł do gustu klientom. Modernizacja raczej tego nie zmieni – drobne korekty detali raczej nie sprawią, że nagle auto podbije serca klientów, zwłaszcza, że nie zanosi się na żadne szczególne zmiany w gamie silnikowej.
zdjęcia: motor1.com
Opel Insignia Country Tourer
Co? Uterenowiona wersja Insigni
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Poważny konkurent Passata Alltracka
Choć poprzednia Insignia w odmianie Country Tourer nie była spektakularnym sukcesem, to jednak Opel dba o to, by wypełnić rynkową niszę. Podobnie jak w przypadku poprzednika, wersja uterenowiona raczej nie będzie się diametralnie różnić się od standardowego kombiaka Sports Tourer. Będzie oczywiście zwiększony prześwit, typowe dla takich aut plastikowe nakładki na nadkolach i zderzakach oraz dość zmyślny napęd na cztery koła w standardzie. Połączyć to z naprawdę interesującą stylistyką nowej Insigni i mamy do czynienia z kandydatem na zrobienie zamieszania wśród uterenowionych kombi.
zdjęcia: motor1.com
Mercedes-Benz CLE
Co? Następca modelu CLS
Kiedy? Przełom 2017 i 2018 roku
O czym się mówi? Duże powiązania z klasą E
CLS zawsze był autem nieco łamiącym schematy, zwłaszcza jak na Mercedesa. Dlatego na chwilę obecną nie wiemy nawet jak ostatecznie będzie nazywał się nowy model – czy pozostanie stara nazwa, czy też według nowej nomenklatury będzie to CLE. Wiemy już za to, że nie będzie kolejnej rewolucji stylistycznej. Auto zachowa swoją niegdyś pionierską sylwetkę czterodrzwiowego coupe, choć prawdopodobnie mocno upodobni się do klasy E, zwłaszcza wariantu dwudrzwiowego. Z E klasą nowy CLS będzie zresztą dzielił płytę podłogową, gamę silników i w dużej mierze także wnętrze.
zdjęcia: autoguide.com
Jeep Wrangler
Co? Nowa generacja
Kiedy? Listopad 2017 – Nowy Jork
O czym się mówi? Zdejmowany, dzielony hardtop
W tym wypadku jakiekolwiek maskowania są zupełnie bez sensu. Ile by ich nie było i tak charakterystyczna sylwetka Wranglera jest świetnie rozpoznawalna, a do tego po nowej generacji nikt nie spodziewa się jakiejkolwiek znaczącej zmiany wizerunku. To auto buduje swoją legendę jak klasa G czy Defender, choć na pewno historyczny rodowód w tym modelu Jeepa jest dużo mniejszy. Nowinką, którą zdradzają najnowsze zdjęcia jest zdejmowany, trzyczęściowy dach. Mówi się też o nieco bardziej nowoczesnej, lżejszej konstrukcji, oszczędnym dwulitrowym czterocylindrowcu, a nawet możliwym wariancie… hybrydowym.
zdjęcia: motor1.com
Toyota Avensis
Co? Nowa generacja
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Oddalone ryzyko wycofania z oferty
To dla wielu będzie zaskoczenie – Toyota wyraźnie odstawiała Avensisa na boczny tor jedynie odświeżając go kolejnymi konserwatywnymi liftingami i raczej przygotowując się do wycofania go z segmentu, którego nigdy nie udało im się zawojować. A tu jednak – nowy model przechodzi już pierwsze testy. Co prawda tak naprawdę trudno w ogóle uwierzyć, że to Avensis, ale wierzymy źródłom na słowo. Obstawiamy jednak znów stosunkowo konwencjonalny design. Większa rewolucja nastąpi w kwestii silników, choć na razie raczej nie mówi się o napędzie hybrydowym. Zamiast tego nowe diesle (znów dostarczone przez BMW) i nowa linia benzynowych jednostek turbo – liczymy więc, że w aucie będzie trochę więcej dynamiki.
zdjęcia: motor1.com
Toyota Corolla
Co? Nowa generacja
Kiedy? 2018
O czym się mówi? Silniki z BMW
Kolejna planowana nowość Toyoty to już dwunasta generacja Corolli. Tu także musimy być raczej ostrożni z wnioskami, bo testy auta dopiero się rozpoczynają i mamy tu bardziej do czynienia z tzw. mułem testowym, a nie ukształtowanym prototypem. Jednak jak to w przypadku Corolli – spodziewamy się dość konserwatywnego designu. Prawdopodobnie jednak sporo nowości będzie pod spodem – mówi się o tym, że nowy model bazować będzie na płycie podłogowej znanej z C-HR czy Priusa. Może to oznaczać więc wprowadzenie wariantu hybrydowego, ale dużo bardziej pewna jest obecność jednostek BMW, tak jak w przypadku wspomnianego wyżej Avensisa.
zdjęcia: motor1.com
London Taxi Company TX5
Co? Nowa londyńska taksówka
Kiedy? 2017
O czym się mówi? Testy w… Polsce
Ustalmy fakty – firma produkująca słynne londyńskie taksówki, która od pewnego czasu jest pod skrzydłami chińskiego koncerny Geely, pracuje nad nową generacją brytyjskiej „taryfy”. Zakamuflowany pojazd widziany był… na polskich drogach. Być może legendy o naszych wymagających warunkach dotarły już także do producentów i oprócz dalekiej Arktyki (na pozostałych zdjęciach) nasz kraj także stanie się stałym punktem wycieczek wszystkich prototypów? Dodajmy jeszcze, że nowy model oznaczony jako TX5 będzie hybrydą typu plug-in, choć jest też określany jako pojazd elektryczny z tzw. range extenderem w postaci mniejszego silnika spalinowego.
zdjęcia: carscoops.com, autoblog.com
Mercedes-Benz GLE
Co? Nowa generacja
Kiedy? 2018
O czym się mówi? Wnętrze rodem z klasy E
Choć GLE widnieje w portfolio marki od niedawna to trzeba pamiętać, że to tylko subtelnie odświeżony model ML. Na nowy model poczekamy jednak jeszcze do przyszłego roku, choć prace nad nim już trwają. Kamuflażu jest jednak wciąż dość sporo, ale możemy poniekąd zgadywać, że auto będzie przypominać powiększone GLC, zaś w środku dużo będzie je łączyć z E-klasą, co zresztą już widać po samym rozplanowaniu najważniejszych rzeczy we wnętrzu. Dzięki nowej platformie auto będzie lżejsze, a pod maską znajdą się nowe jednostki, które zadebiutują najpierw w klasie S.
zdjęcia: motor1.com
BMW X2
Co? Nowa generacja
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Podobieństwo do concept cara
Nadchodzi kolejne auto z rodziny X i to z tej bardziej oryginalnej grupy – po X6 i X4 pora na X2. Upraszczając, nowe BMW będzie bardziej stylową wariacją na temat modelu X1. To właśnie z nim dzielić będzie większość spraw technicznych na czele z jednostkami cztero- i trzycylindrowymi. Choć trudno było liczyć na to, że pokazany w Paryżu prototyp X2 wejdzie do produkcji bez zmian, to jednak skala podobieństwa obu wersji jest co najmniej zadowalająca. Wygląda na to, że najważniejsze cechy szczególne zostały zachowane i są spore szanse, że efektem końcowym będzie naprawdę zgrabny crossover.
zdjęcia: motor1.com
Jaguar XE L?
Co? …nie do końca wiadomo
Kiedy? Brak danych
O czym się mówi? Model na rynek chiński
Czasem wystarczy po prostu wyjechać przed fabrykę zamaskowanym egzemplarzem auta, które jest już na rynku, a wtedy zagadka dla „szpiegów” robi się bardzo trudna. Przede wszystkim są problemy z identyfikacją czy mamy tu do czynienia z Jaguarem XE czy też XF. Skłaniamy się ku temu pierwszemu, choć przyłapane auto zdaje się być nieco większych rozmiarów. Wnikliwa analiza zdjęć pokazuje jednak wiele cech wspólnych z mniejszą limuzyną, a podobieństwo wymiarowe do XF daje pewną wskazówkę na temat tego z czym tak naprawdę możemy mieć do czynienia. Najbardziej rozsądną wersją wydarzeń jest tu coś, co określić roboczo możemy jako XE L, czyli model XE z przedłużonym rozstawem osi – coś, co jest obowiązkowym zabiegiem na rynku chińskim. Na tamtejszym rynku oferowany jest już zresztą analogicznie skonstruowany model XF L.
zdjęcia: motor1.com
Kia Sorento
Co? Facelifting
Kiedy? 2017
O czym się mówi? Drobne zmiany
Tu też spory kamuflaż utrudnił zadanie dziennikarzom, którzy początkowo w prototypie rozpoznali nowego Ssangyonga Rextona. Okazuje się, że jest to jednak najwyraźniej inny duży SUV z Korei – Kia Sorento. Dziwi fakt, że najprawdopodobniej pod grubymi warstwami maskowania kryją się kosmetyczne i niewiele wnoszące zmiany – mowa zarówno o stylistyce, jak i sprawach technicznych.
zdjęcia: motor1.com
BMW X3
Co? Nowa generacja
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Oficjalne testy na dalekiej północy
Czasem jest tak, że producenci niejako wyręczają szpiegów i sami chwalą się tym, że ich prototypy przechodzą testy. Tak jest w tym przypadku, gdzie BMW oficjalnie pochwaliło się zdjęciami zamaskowanego X3. Nietrudno się domyślić, że zwłaszcza dla SUVa testy w takich warunkach są wyjątkowo ważne. Choć generalnie auto zapowiada raczej designerską ewolucję niż rewolucję, to dość intrygująco wyglądają tylne lampy – kształt może być znakiem rozpoznawczym tego modelu.
zdjęcia: BMW
Chevrolet Camaro
Co? Nie wiadomo
Kiedy? Brak danych
O czym się mówi? Dziwny kamuflaż
Na koniec znów coś zagadkowego. Pewni możemy być, że auto na zdjęciu to Chevrolet Camaro, choć na amerykańskich forach można przeczytać pobożne życzenia o nowym Cadillacu lub Buicku. Jedną z opcji jest wersja Z/28, w planach rozwijająca nawet 700 KM, ale rozsądek (i dość małe hamulce) podpowiadają, że to prawdopodobnie pierwszy muł testowy dla odmiany poliftingowej – ta miałaby pojawić się w sprzedaży jednak dopiero w 2019 roku. Nasz skromny typ to prototyp związany z którymś z niedawno pokazanych wariantów Camaro – ZL1 1LE, bądź genewskim Track Concept.
zdjęcia: carscoops.com
Ty też złapałeś jakieś auto podczas testów? Napisz do nas na redakcja@projectautomotive.pl, a Twoje zdjęcia ukażą się już w kolejnym raporcie szpiegowskim!
Tagi: audi, bmw, Chevrolet, fiat, geely, hyundai, jaguar, jeep, kia, mercedes, opel, raport, raport szpiegowski, spyshots, testy, toyota, zdjęcia szpiegowskie