Dawno nie było takiej rewolucji w obrębie jednej marki, jaka miała miejsce niedawno w Volvo. A wszystko zaczęło się od tego auta – flagowego SUVa XC90.
Skala inwestycji w nowy model jest potężna, ale nie powinno to dziwić, bo od podstaw zaprojektowano niemal wszystko. Efektem tego jest przede wszystkim zupełnie odmieniony wizerunek marki, która z drugiego planu może przebić się na pozycję producenta rozdającego karty. O fascynującym Volvo XC90 opowie Wam Marcin.
Technikalia
Serce: | D5 - wysokoprężny, turbodoładowany |
Skrzynia biegów: | Geartronic - automatyczna, 8-biegowa |
Napęd: | na cztery koła |
Liczba i układ cylindrów: | R4 |
Pojemność: | 1969 cm3 |
Moc: | 235 KM przy 4250 obr./min |
Moment obrotowy: | 480 Nm przy 1750-2250 obr./min |
Prędkość maksymalna: | 220 km/h |
Sprint 0-100km/h | 7,8 s |
Spalanie (dane producenta): Nasza średnia: | 6,2 / 5,4 / 5,7 l/100 km 9,0/7,0/8,0 l/100 km Miasto / trasa / średnie |
Wydychanie CO2 | 149 g/km |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane |
Struktura zawieszenia (przód/tył) | kolumny McPhersona/niezależne wielowahaczowe |
Rozmiar opon | 275/45 R20 |
Gwarancja | mechaniczna: 2 lata; perforacyjna: 12 lat |
Jak duże?
Długi? | 4950 mm |
Szeroki? | 2008 mm |
Wysoki? | 1776 mm |
Rozstaw osi: | 2984 mm |
Ile drzwi? | 5 |
Ile miejsc? | 7 |
Ciężki? | 2078 kg |
Ładowność: | 672 kg |
Bagażnik: | 314 l (wersja 7-osobowa, max. 1868 l) |
Średnica zawracania: | 11 m |
Pojemność baku: | 71 l |
A ile to kosztuje?
Cena bazowa: | 258 100 PLN (D4 FWD Momentum) |
Cena testowanej wersji: | 294 900 PLN |
Cena testowanego egzemplarza: | 374 110 PLN |
Co dostajemy w bazowej wersji?
- Koła ze stopów lekkich 19", 10-ramienne, Silver Bright - Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne - Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne - Podwójne, pogrubione (80mm) końcówki rur wydechowych) - Światła do jazdy dziennej LED - Barwione szyby - Krata wlotu powietrza z pionowymi żebrami w kolorze czarnym - Chromowane obramowanie szyb bocznych - Relingi dachowe podwyższone | - Fotele komfortowe z tapicerką skórzaną XAX0 - Elektryczna, 4-stopniowa regulacja odcinka lędźwiowego foteli przednich - Wykończenie wnętrza aluminium CROSS BRUSHED - Pakiet oświetlenia wnętrza poziom II - Pólautomatyczna roleta bagażnika - Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne - Skórzana, wielofunkcyjna kierownica z wykończeniem aluminium - Dywaniki tekstylne - Trójdzielna kanapa tylna (dzielona w proporcjach 40/20/40) - Gniazdo 12V w tylnej części konsoli centralne - Podłokietnik przedni - Schowek pod podłogą bagażnika - Lampki do czytania z przodu i z tyłu - Ręcznie składane zagłówki tylnej kanapy | - CITY SAFETY - Układ wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 50 km/h - Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach - Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 40km/h - Active Cruise Control (ACC) - aktywny tempomat - Pilot Assist II generacji - wspomaganie kierowania przy prędkości do 130 km/h, nie wymagające obecności pojazdu z przodu - Lane Keeping Aid (LKA) - układ utrzymania pasa ruchu - Queue Assist - funkcjonalność ACC wspomagająca jazdę w korkach: samodzielne zatrzymanie i ruszenie za pojazdem - Distance Alert - układ ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu - DRIVER ALERT CONTROL - układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy - LDW (LANE DEPARTURE WARNING) - system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu - RSI (ROAD SIGN INFORMATION) - układ informowania o znakach drogowych - ESC (ELECTRONIC STABILITY CONTROL) - układ elektronicznej kontroli stabilności i trakcji - SIPS (SIDE IMPACT PROTECTION SYSTEM) system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych - WHIPS (WHIPLASH PROTECTION SEATING SYSTEM) system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego - ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – Electronic Brake Distribution) – CTC (CORNER TRACTION CONTROL) - kontrola trakcji w zakręcie - TSA (TRAILER STABILITY ASSIST) system stabilizacji pojazdu w czasie holowania przyczepy - EBA (EMERGENCY BRAKE ASSISTANCE) - układ wspomagania nagłego hamowania - EBL (EMERGENCY BRAKE LIGHTS) - ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu - RSC (ROLL STABILITY CONTROL) - układ stabilizacji przechyłu - Fotele pochłaniające energię zderzenia - Zwalnianie pedału hamulca - Tempomat - Autoalarm Volvo Guard z czujnikiem przechyłu oraz ruchu - Zdalnie sterowany zamek centralny - Centralna blokada schowka - Funkcja Auto Hold - System monitorowania ciśnienia w oponach - Czujniki parkowania - tył (PARK ASSIST) |
- System Audio High Performance - 9" centralny ekran dotykowy o dużej powierzchni - moc 330W - 10 głośników - złącze AUX / USB - Sensus Connect Infotainment System wraz z zestawem głośnomówiacym Bluetooth. Udostępnianie połączenia internetowego poprzez Wi-Fi lub Bluetooth - 8" graficzny wyświetlacz zegarów - CLEAN ZONE - Pakiet czystego wnętrza z systemem wstępnej wentylacji auta w momencie otwarcia samochodu - AQS (AIR QUALITY SYSTEM) - system recyrkulacji, kontroli i poprawy jakości powietrza - ECC (ELECTRONIC CLIMATE CONTROL) - kilimatyzacja elektroniczna 2-strefowa - Komputer pokładowy z komunikatami w języku polskim - Elektrycznie otwierana klapa bagażnika |
Co dostajemy dodatkowo w testowanej wersji?
- Podwójne, zintegrowne końcówki układu wydechowego R DESIGN - Zintegrowane relingi dachowe - Lusterka zewnętrzne w kolorze Silk Metal - Listwy wokół szyb bocznych w kolorze Silk Metal - Elementy stylizacji nadwozia R DESIGN - Kolor Bursting Blue (+5 700 PLN) - Pakiet LIGHT (+4000 PLN; Aktywne światła drogowe w technologii Full LED, Wysokociśnieniowy układ oczyszczania lamp, Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz lusterka boczne) - Przyciemniane szyby tylne (+1970 PLN) - | - Elektryczna regulacja fotela kierowcy i pasażera z pamięcią ustawień - Elektryczna regulacja podparcia ud fotela kierowcy i pasażera - Pakiet oświetlenia wnętrza poziom III - Trójramienna, skórzana kierownica R DESIGN z łopatkami zmiany biegów - Listwy progowe R DESIGN - Skórzane pokrycie drążka zmiany biegów R DESIGN - Sportowe pedały R DESIGN - Dywaniki tekstylne R DESIGN - Wykończenie wnętrza Włókno węglowe CARBON FIBRE (+3280 PLN) - Pakiet WINTER PRO (+10400 PLN; Podgrzewane siedzenia tylne, Podgrzewana kierownica, Ogrzewanie parkingowe z możliwością programowania czasu, Usługa Volvo On Call) - Pakiet FAMILY (+1000 PLN; Dwustopniowe podwyższenie siedziska środkowego tylnej kanapy dla dzieci, Elektryczna blokada otwarcia tylnych drzwi) - Pakiet VERSATILITY (+3100 PLN; Keyless Entry, Uchwyt na zakupy w bagażniku, rozkładany z podłogi bagażnika, Miękka siatka odgradzająca przestrzeń bagażową, Dodatkowe gniazdo 12V w przestrzeni bagażowej) - Pakiet XENIUM (+19840 PLN; Panoramiczne okno dachowe, Wyświetlacz przezierny Head-Up Display (HUD), Rolety przeciwsłoneczne w drzwiach tylnych, Skórzane pokrycie deski rozdzielczej, Kamera parkowania 360°) - | - System Bezpieczeństwa Intellisafe Surround (+2630 PLN) - Zawieszenie pneumatyczne i układ Four-C (+9 890 PLN) |
- Pakiet BUSINESS PREMIUM SOUND (+17100 PLN; Asystent parkowania równoległego i prostopadłego (Park Assist Pilot), System audio PREMIUM SOUND BOWERS & WILKINS, Nawigacja Sensus) - Pakiet WINTER (+1500 PLN; Podgrzewane siedzenia przednie, Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej) - Odtwarzacz CD zintegrowany w konsoli centralnej (+500 PLN) - Android Auto i Apple Carplay (+1600 PLN) |
Kilometrówka
Ile przejechaliśmy? | 1672 km |
Tagi: 2017, awd, d5, diesel, geartronic, r-design, suv, Test, volvo, volvo-test, wideo, xc90
Nie jeździłem jeszcze XC90, ale w V90CC system Sensus w połączeniu z asystentami jazdy pół autonomicznej i dźwiękiem B&W zrobił na mnie ogromne wrażenie. Prom kosmiczny, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Nie wiem co nieintuicyjnego jest w obsłudze głównych funkcji z kierownicy (o ile jest ona taka sama jak w V90CC), mnie nie przysporzyło to najmniejszego problemu.