MENU
audi-nuvolari-quattro-02

Z archiwum prototypów #16 – Audi Nuvolari Quattro

1995-bmw-z21-just-4-2-06

9 listopada 2017 Blogi Autor:

Z archiwum prototypów #17 – BMW Z21 „Just 4/2”

Prototypowe auta BMW to jedne z najbardziej intrygujących konstrukcji, którym bardzo daleko do seryjnych modeli marki. Poznajcie kolejne auto koncepcyjne niemieckiego producenta.

Jakiś czas temu, w jednym z artykułów, mieliście okazję przeczytać historię pół-auta, pół-motocykla spod znaku japońskiej marki Suzuki. Konstruktorzy wykorzystując podzespoły motocykla oraz technologie wykorzystywane w samochodach stworzyli coś na wzór bolidu, czy też jak kto woli – wyrośniętego gokarta. Choć nie byli wcale pierwsi, to GSX-R/4 stał się jedną z ikon aut tego typu, pomimo że nie wszedł do seryjnej produkcji.

Japończyków o kilka lat wyprzedzili na co dzień konserwatywni pod względem motoryzacyjnym Niemcy! Chociaż jedną z dewiz BMW jest „radość z jazdy”, to producent kojarzony jest raczej z aut, które przy tym dają właścicielowi poczucie podróży w komfortowych, żeby nie powiedzieć luksusowych warunkach. Zaprezentowany w 1995 roku prototyp zdaje się idealnie wpisywać w znany slogan i całkowicie przy tym przeczy jakiemukolwiek rozumieniu słowa komfort.

Model Z21, określany także nazwą Just 4/2, został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Tokio w 1995 roku. Konstruktorzy stworzyli napompowanego gokarta przeznaczonego do… dobrej zabawy i przyjemności z jazdy. Design odznaczał się prostą formą, sterczące pionowo światła zaprojektowano na wzór Lotusa Seven, natomiast wystające poza obrys pojazdu koła zostały przykryte tylko cienkimi błotnikami.

1995-bmw-z21-just-4-2-04

We wnętrzu nie znalazły się żadne udogodnienia. Dwa fotele to tak naprawdę stelaże z włókna szklanego z przymocowanymi poduszkami. Poza dwoma zegarami oraz włącznikiem świateł na pokładzie nie znalazły się nawet radio, czy nawiewy klimatyzacji. Ta zresztą nie była potrzebna, bowiem Z21 nie miało też przedniej szyby, a jedynie specjalnie zaprojektowaną owiewkę, która powodowała, że strumień powietrza omijał podróżnych. BMW zadbało jednak o bezpieczeństwo i wyposażyło pojazd w dwie czołowe poduszki powietrzne oraz wzmocnioną konstrukcję boczną mającą uchronić kierowcę i pasażera w razie wypadku. Ciekawostką był natomiast znajdujący się z tyłu bagażnik, który przybrał formę walizki, którą można było wyjąć i zabrać ze sobą.

Nie bez powodu jednak na początku wspomniałem o podobnym modelu Suzuki. Podobnie jak parę lat później zaprezentowane GSX-R/4, tak i Z21 posiadało silnik wprost z motocykla – dokładniej z modelu K1100. Czterocylindrowy motor rozwijał moc 100 koni mechanicznych z pojemności 1,1 litra. Ta mało imponująca moc jednak pozwalała rozpędzić samochód do pierwszej „setki” poniżej 6 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h (wartość szacunkowa). Było to zasługą bardzo niskiej masy własnej Z21 wynoszącej zaledwie 550 kg.

1995-bmw-z21-just-4-2-07

Samochód nie wszedł do seryjnej produkcji ze względu na potencjalnie bardzo słabą sprzedaż. Stał się jednak jedną z bardziej charakterystycznych konstrukcji prototypowych marki, tym samym wpisując się także w historię pojazdów skonstruowanych na podzespołach z motocykla.

1995-bmw-z21-just-4-2-05

Zachęcamy do lektury pozostałych artykułów z serii „Z archiwum prototypów”, gdzie przeczytacie między innymi o innym prototypie bawarskiej marki – BMW Z18 czy wspominanym już Suzuki GSX-R/4.

Zobacz również:

Tagi: , , , , , , , ,