MENU
2013-renault-twinrun-concept-01

Z archiwum prototypów #18 – Renault Twin’Run

bugatti-galibier-concept-07

Z archiwum prototypów #20 – Bugatti 16C Galibier

alipne-a110-50-01

17 marca 2018 Blogi Autor:

Z archiwum prototypów #19 – Alpine A110-50

Już za chwilę odrodzone Alpine wejdzie znów do sprzedaży. To idealny moment, żeby przypomnieć sobie jeden z najciekawszych prototypów noszących nazwę tej legendarnej marki.

Chociaż prezentowane auto znane jest także jako Renault Alipne ZAR i w zasadzie oklejone jest znaczkami Renault, promowane było przez samą firmą jako Alpine właśnie. Z tego powodu pozwalamy sobie (i nie tylko my zresztą) prezentować ten samochód pod tą nazwą. Jednak nie marka, a oznaczenie modelu są w przypadku opisywanego prototypu ważniejsze. O ile oznaczenie A110 każdemu fanowi motoryzacji nie będzie wydawać się obce, o tyle przyrostek „50” może zdawać się nieco enigmatyczny. Tak naprawdę znaczenie jest bardzo proste…

A110-50 zostało zaprezentowane nie tak dawno temu. Miało bowiem swoją publiczną premierę podczas Grand Prix Formuły 1 na ulicznym torze w Monako w 2012 roku. Jest to data szczególna, ponieważ marka Alpine wówczas obchodziła swój 50. jubileusz powstania. Model A110-50 był zatem nie tylko nawiązaniem do legendarnego modelu A110, ale też prezentem samym w sobie dla marki i jej wiernych fanów.

alipne-a110-50-08 alipne-a110-50-10
alipne-a110-50-07 alipne-a110-50-09

Chociaż A110-50 to samochód wyścigowy (o czym zaraz więcej) był jednocześnie zapowiedzią stylistyczną tego, co miało czekać odradzającą się już wtedy powoli markę Alpine. Auto wizualnie w wielu miejscach miało nawiązywać do legendarnego modelu A110, głównie za sprawą kształtu wlotów powietrza, świecących na żółto przednich świateł LED, kształtem karoserii oraz przede wszystkim niepowtarzalnym kolorem lakieru.

alipne-a110-50-02

alipne-a110-50-04 alipne-a110-50-11

Prototyp został oparty na ramie i podzespołach wyścigowego Renault Megane Trophy. Podstawową różnicą jaka występowała pomiędzy samochodami była szerokość – rozstaw kół w A110-50 był większy, przy zachowaniu takiego samego rozstawu pomiędzy osiami przednią i tylną. Pomiędzy tylnymi kołami znalazł się silnik Nissana – wolnossące V6 o pojemności 3,5 litra generujące 395 KM.

Chociaż A110-50 nigdy nie weszło do produkcji w żadnej, zbliżonej chociaż do prototypu formie, to było jedną z najważniejszych zapowiedzi zbliżającej się wtedy małymi kroczkami premiery nowożytnego samochodu marki Alpine. Renault zresztą zdaje się być bardzo dumne ze swojego dzieła, ponieważ wiele rozwiązań stylistycznych znalazło się później w samochodach tej marki i jest to jeden z niewielu tak zwanych „konceptów”, które marka promuje na swoich stronach internetowych.

alipne-a110-50-12

Jeżeli zainteresował Was ten artykuł zapraszamy także do zapoznania się z innymi, które tworzą cykl „Z archiwum prototypów”. Przeczytacie w nich między innymi o protoplaście trzeciej generacji Renault Twingo czy Volkswagenie Golfie z silnikiem W12.

Zobacz również:

Tagi: , , , , , , , , , , , ,