Dawno nie było takiej rewolucji w obrębie jednej marki, jaka miała miejsce niedawno w Volvo. A wszystko zaczęło się od tego auta – flagowego SUVa XC90.
Skala inwestycji w nowy model jest potężna, ale nie powinno to dziwić, bo od podstaw zaprojektowano niemal wszystko. Efektem tego jest przede wszystkim zupełnie odmieniony wizerunek marki, która z drugiego planu może przebić się na pozycję producenta rozdającego karty. O fascynującym Volvo XC90 opowie Wam Marcin.
Technikalia
Serce: D5 - wysokoprężny, turbodoładowany
Skrzynia biegów: Geartronic - automatyczna, 8-biegowa
Napęd: na cztery koła
Liczba i układ cylindrów: R4
Pojemność: 1969 cm3
Moc: 235 KM przy 4250 obr./min
Moment obrotowy: 480 Nm przy 1750-2250 obr./min
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Sprint 0-100km/h 7,8 s
Spalanie (dane producenta):
Nasza średnia: 6,2 / 5,4 / 5,7 l/100 km
9,0/7,0/8,0 l/100 km
Miasto / trasa / średnie
Wydychanie CO2 149 g/km
Hamulce (przód/tył) tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
Struktura zawieszenia (przód/tył) kolumny McPhersona/niezależne wielowahaczowe
Rozmiar opon 275/45 R20
Gwarancja mechaniczna: 2 lata; perforacyjna: 12 lat
Jak duże?
Długi? 4950 mm
Szeroki? 2008 mm
Wysoki? 1776 mm
Rozstaw osi: 2984 mm
Ile drzwi? 5
Ile miejsc? 7
Ciężki? 2078 kg
Ładowność: 672 kg
Bagażnik: 314 l (wersja 7-osobowa, max. 1868 l)
Średnica zawracania: 11 m
Pojemność baku: 71 l
A ile to kosztuje?
Cena bazowa: 258 100 PLN (D4 FWD Momentum)
Cena testowanej wersji: 294 900 PLN
Cena testowanego egzemplarza: 374 110 PLN
Co dostajemy w bazowej wersji?
Zewnątrz
- Reflektory przednie w technologii LED
- Koła ze stopów lekkich 19", 10-ramienne, Silver Bright
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
- Podwójne, pogrubione (80mm) końcówki rur wydechowych)
- Światła do jazdy dziennej LED
- Barwione szyby
- Krata wlotu powietrza z pionowymi żebrami w kolorze czarnym
- Chromowane obramowanie szyb bocznych
- Relingi dachowe podwyższone
Wewnątrz
- System mocowania fotelika ISOFIX dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy
- Fotele komfortowe z tapicerką skórzaną XAX0
- Elektryczna, 4-stopniowa regulacja odcinka lędźwiowego foteli przednich
- Wykończenie wnętrza aluminium CROSS BRUSHED
- Pakiet oświetlenia wnętrza poziom II
- Pólautomatyczna roleta bagażnika
- Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne
- Skórzana, wielofunkcyjna kierownica z wykończeniem aluminium
- Dywaniki tekstylne
- Trójdzielna kanapa tylna (dzielona w proporcjach 40/20/40)
- Gniazdo 12V w tylnej części konsoli centralne
- Podłokietnik przedni
- Schowek pod podłogą bagażnika
- Lampki do czytania z przodu i z tyłu
- Ręcznie składane zagłówki tylnej kanapy
Bezpieczeństwo i prowadzenie
- 7 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki boczne (dwukomorowe), kurtyny powietrzne (IC), poduszka chroniąca kolana kierowcy
- CITY SAFETY - Układ wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 50 km/h
- Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach
- Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 40km/h
- Active Cruise Control (ACC) - aktywny tempomat
- Pilot Assist II generacji - wspomaganie kierowania przy prędkości do 130 km/h, nie wymagające obecności pojazdu z przodu
- Lane Keeping Aid (LKA) - układ utrzymania pasa ruchu
- Queue Assist - funkcjonalność ACC wspomagająca jazdę w korkach: samodzielne zatrzymanie i ruszenie za pojazdem
- Distance Alert - układ ostrzegania o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu
- DRIVER ALERT CONTROL - układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy
- LDW (LANE DEPARTURE WARNING) - system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu
- RSI (ROAD SIGN INFORMATION) - układ informowania o znakach drogowych
- ESC (ELECTRONIC STABILITY CONTROL) - układ elektronicznej kontroli stabilności i trakcji
- SIPS (SIDE IMPACT PROTECTION SYSTEM) system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych
- WHIPS (WHIPLASH PROTECTION SEATING SYSTEM) system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego
- ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – Electronic Brake Distribution)
– CTC (CORNER TRACTION CONTROL) - kontrola trakcji w zakręcie
- TSA (TRAILER STABILITY ASSIST) system stabilizacji pojazdu w czasie holowania przyczepy
- EBA (EMERGENCY BRAKE ASSISTANCE) - układ wspomagania nagłego hamowania
- EBL (EMERGENCY BRAKE LIGHTS) - ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu
- RSC (ROLL STABILITY CONTROL) - układ stabilizacji przechyłu
- Fotele pochłaniające energię zderzenia
- Zwalnianie pedału hamulca
- Tempomat
- Autoalarm Volvo Guard z czujnikiem przechyłu oraz ruchu
- Zdalnie sterowany zamek centralny
- Centralna blokada schowka
- Funkcja Auto Hold
- System monitorowania ciśnienia w oponach
- Czujniki parkowania - tył (PARK ASSIST)
Elektronika i bajery
- Czujnik deszczu
- System Audio High Performance
- 9" centralny ekran dotykowy o dużej powierzchni
- moc 330W
- 10 głośników
- złącze AUX / USB
- Sensus Connect Infotainment System wraz z zestawem głośnomówiacym Bluetooth.
Udostępnianie połączenia internetowego poprzez Wi-Fi lub Bluetooth
- 8" graficzny wyświetlacz zegarów
- CLEAN ZONE - Pakiet czystego wnętrza z systemem wstępnej wentylacji auta w momencie otwarcia
samochodu
- AQS (AIR QUALITY SYSTEM) - system recyrkulacji, kontroli i poprawy jakości powietrza
- ECC (ELECTRONIC CLIMATE CONTROL) - kilimatyzacja elektroniczna 2-strefowa
- Komputer pokładowy z komunikatami w języku polskim
- Elektrycznie otwierana klapa bagażnika
Co dostajemy dodatkowo w testowanej wersji?
Zewnątrz
- 20" obręcze ze stopów lekkich R DESIGN, 5-ramienne, Diamond Cut/Matte Tech Grey
- Podwójne, zintegrowne końcówki układu wydechowego R DESIGN
- Zintegrowane relingi dachowe
- Lusterka zewnętrzne w kolorze Silk Metal
- Listwy wokół szyb bocznych w kolorze Silk Metal
- Elementy stylizacji nadwozia R DESIGN
- Kolor Bursting Blue (+5 700 PLN)
- Pakiet LIGHT (+4000 PLN; Aktywne światła drogowe w technologii Full LED, Wysokociśnieniowy układ oczyszczania lamp, Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz lusterka boczne)
- Przyciemniane szyby tylne (+1970 PLN)
-
Wewnątrz
- Fotele sportowe z tapicerką Nubuck/textil R DESIGN
- Elektryczna regulacja fotela kierowcy i pasażera z pamięcią ustawień
- Elektryczna regulacja podparcia ud fotela kierowcy i pasażera
- Pakiet oświetlenia wnętrza poziom III
- Trójramienna, skórzana kierownica R DESIGN z łopatkami zmiany biegów
- Listwy progowe R DESIGN
- Skórzane pokrycie drążka zmiany biegów R DESIGN
- Sportowe pedały R DESIGN
- Dywaniki tekstylne R DESIGN
- Wykończenie wnętrza Włókno węglowe CARBON FIBRE (+3280 PLN)
- Pakiet WINTER PRO (+10400 PLN; Podgrzewane siedzenia tylne, Podgrzewana kierownica, Ogrzewanie parkingowe z możliwością
programowania czasu, Usługa Volvo On Call)
- Pakiet FAMILY (+1000 PLN; Dwustopniowe podwyższenie siedziska środkowego tylnej kanapy dla dzieci, Elektryczna blokada otwarcia tylnych
drzwi)
- Pakiet VERSATILITY (+3100 PLN; Keyless Entry, Uchwyt na zakupy w bagażniku, rozkładany z podłogi bagażnika, Miękka siatka odgradzająca
przestrzeń bagażową, Dodatkowe gniazdo 12V w przestrzeni bagażowej)
- Pakiet XENIUM (+19840 PLN; Panoramiczne okno dachowe, Wyświetlacz przezierny Head-Up Display (HUD), Rolety przeciwsłoneczne w
drzwiach tylnych, Skórzane pokrycie deski rozdzielczej, Kamera parkowania 360°)
-
Bezpieczeństwo i prowadzenie
- Drive Mode - ustawienie trybów jazdy
- System Bezpieczeństwa Intellisafe Surround (+2630 PLN)
- Zawieszenie pneumatyczne i układ Four-C (+9 890 PLN)
Elektronika i bajery
- 12,3" cyfrowy wyświetlacz zegarów kierowcy
- Pakiet BUSINESS PREMIUM SOUND (+17100 PLN; Asystent parkowania równoległego i prostopadłego (Park Assist Pilot), System audio PREMIUM SOUND
BOWERS & WILKINS, Nawigacja Sensus)
- Pakiet WINTER (+1500 PLN; Podgrzewane siedzenia przednie, Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej)
- Odtwarzacz CD zintegrowany w konsoli centralnej (+500 PLN)
- Android Auto i Apple Carplay (+1600 PLN)
Kilometrówka
Ile przejechaliśmy? 1672 km
Tagi: 2017 , awd , d5 , diesel , geartronic , r-design , suv , Test , volvo , volvo-test , wideo , xc90
Nie jeździłem jeszcze XC90, ale w V90CC system Sensus w połączeniu z asystentami jazdy pół autonomicznej i dźwiękiem B&W zrobił na mnie ogromne wrażenie. Prom kosmiczny, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Nie wiem co nieintuicyjnego jest w obsłudze głównych funkcji z kierownicy (o ile jest ona taka sama jak w V90CC), mnie nie przysporzyło to najmniejszego problemu.