Jedną z gwiazd zeszłorocznych targów w Paryżu była nowa Honda Civic Type R. Samochód miał wtedy status prototypu, ale dwie rzeczy były pewne: wygląd wersji produkcyjnej będzie bardzo zbliżony, a oficjalna premiera nastąpi na targach w Genewie w 2017 roku. Nie mogło być inaczej – Panie i Panowie, oto Civic Type R zupełnie nowej generacji!
Genewski salon motoryzacyjny rusza dziś pełną parą. Produkcyjny Type R to jedna z najważniejszych premier, szczególnie dla Ameryki Północnej, gdzie model ten będzie oferowany po raz pierwszy w historii. Samochód na tamten rynek ma dysponować mocą 306 koni mechanicznych i momentem obrotowym na poziomie 400Nm. Nas powinna ucieszyć wiadomość, że auto w specyfikacji europejskiej ma lepsze cyferki – dane mówią o 320 koniach (moment obrotowy nadal na poziomie 400Nm). Według Hondy wynika to z innego protokołu testowego.
Zastrzyk mocy w stosunku do poprzedniej generacji jest więc symboliczny. Więcej zmian zaszło w zawieszeniu – tylną belkę skrętną zastąpiła konstrukcja wielowahaczowa, ponadto producent zapewnia, że adaptacyjne amortyzatory będą miały teraz szersze spektrum regulacji. Honda zyska nowy tryb – oprócz ostrego +R i ustawienia Normal (nazwanego teraz Sport), będziemy mogli wybrać też opcję Comfort. Wraz ze stopniem tłumienia nierówności zmieniać się będzie także reakcja na gaz, opór na kierownicy, działanie systemów elektronicznych i funkcja rev-matching, czyli automatyczne stosowanie międzygazu dla wyrównania obrotów podczas zmiany biegu. Na szczęście nie potwierdziły się plotki o obecności bezstopniowej skrzyni CVT – auto będzie oferowane jedynie z 6-stopniowym manualem.
Skrócono także przełożenie przekładni, co ma wpłynąć na lepsze czasy przyspieszeń. Dokładnych danych Honda jeszcze nie opublikowała.
Z zewnątrz auto prezentuje się niemal tak samo jak prototyp. To nadal będzie najbardziej odjechany hot hatch – ilość przetłoczeń, wlot na masce, ogromny spojler i trzy końcówki układu wydechowego przywołują na myśl statek kosmiczny. Auto na zdjęciach prasowych zaprezentowano w legendarnym już lakierze Championship White.
W środku sprawy również uległy zmianie. Podobnie jak w zwykłym Civicu X generacji, prawdopodobnie fotele będą zamontowane nieco niżej dzięki przeniesieniu baku. W Stanach auto będzie oferowane w jednej wersji wyposażenia (Touring). Na pokładzie między innymi 7-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego z Apple Car Play i Android Auto, 12-głośnikowy system audio, aluminiowa gałka zmiany biegów i tabliczka z numerem seryjnym danego egzemplarza.
Auto w standardzie otrzyma 20-calowe obręcze ze stopu metali lekkich. Pod nimi skryją się ogromne hamulce Brembo – z przodu o średnicy 350mm, z tyłu 305mm. Za trakcję ponownie będą odpowiadać sportowe opony marki Continental ContiSportContact 6 – tym razem w rozmiarze 245/30. Nie zabraknie też oczywiście mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu.
Nowy Type R pojawi się w Stanach Zjednoczonych już wiosną tego roku. Europejska premiera nastąpi latem.
Tagi: civic, civic type r, Genewa17, honda, honda civic type r, Honda Civic X, Honda Civic X Type R, hot hatch, nowy Civic Type R, Type R, Type R wersja produkcyjna, Type R X, TypeR