Project Automotive

jeździmy samochodami

Bugatti Chiron
Great news!

Bugatti Chiron – nowa epoka

Oto i on, nareszcie oficjalnie i w całej okazałości. Bugatti Chiron. Najważniejsza motoryzacyjna premiera dziesięciolecia?

Trudno w to uwierzyć, ale to już 15 lat od kiedy zaprezentowano Veyrona – najbardziej epokowe dzieło chyba w całej historii motoryzacji. Można się o to miano oczywiście spierać, ale nie to jest dziś najważniejsze. Kończy się bowiem właśnie pewna era i przychodzi czas na następcę. Bugatti Chiron już tu jest.

Bugatti Chiron

Zacznijmy od liczb, w końcu to one zapewniły Veyronowi miejsce w samochodowych annałach. Postęp jest wyraźny – ten sam, 8-litrowy silnik W16 rozkręcono aż do 1500 KM (osiągane przy 6700 obr./min), a moment obrotowy to bagatela 1600 Nm. To wszystko osiągnięto dzięki czterem nowym turbosprężarkom. Osiągi? Prędkość maksymalna to – tylko i aż – 420 km/h. Producent zaznacza od razu jednak, że jest to wartość ograniczona elektronicznie. Wszystko współpracuje z 7-biegową skrzynią DSG, a monstrualna moc przenoszona jest rzecz jasna na wszystkie cztery koła.

Bugatti Chiron

Czy to więc taka wielka rewolucja jak w przypadku Veyrona? Na gorąco trudno oceniać, ale wystarczy spojrzeć na Chirona, by przekonać się, że to raczej tylko ewolucja. Nie twierdzimy wcale, że Bugatti nie przeskoczyło poprzeczki – po prostu firma zawiesiła ją sobie tak wysoko, że niemożliwym było ją pokonać z takim zapasem jak w przypadku poprzednika.

Bugatti Chiron

Na dobrą sprawę nowy samochód powtarza większość charakterystycznych dla marki elementów. Wciąż mamy olbrzymi wlot powietrza w kształcie podkowy, dwukolorowe nadwozie i znaną sylwetkę. Jest też kilka zapożyczeń z niedawnego conceptu Bugatti Vision Gran Turismo, jak choćby układ przednich reflektorów. Wydaje się, że na pierwszy rzut oka Chiron jest nieco optycznie lżejszy od poprzednika, a do tego olbrzymia jednostka napędowa nie jest aż tak eksponowana. Więcej zmian widać z tyłu – design ustąpił tu nieco pola aerodynamice i konieczności chłodzenia silnika, tak więc karoseria jest poszatkowana większą ilością wlotów powietrza i pokaźnym dyfuzorem. Smaczkiem stylistycznym jest opadająca linia dachu, przypominająca tę z Vision Gran Turismo, a także klasycznego Bugatti Atlantic.

Bugatti Chiron

Wnętrze także bazuje na projekcie Veyrona, ale uwagę natychmiast zwracają dwie rzeczy – oryginalnie wyrzeźbiona konsola centralna i prędkościomierz wyskalowany do 500 km/h. Bugatti Chiron planowany jest na produkcję obejmującą 500 egzemplarzy. Pierwsze trafią do klientów już jesienią. Żeby wejść w posiadanie Bugatti trzeba dysponować wolną gotówką w postaci 2,4 miliona euro.


Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron

Ładnie pisze, gorzej mówi, więc przed kamerą się póki co nie pokazuje. Motoryzacja jest dla niego najwspanialszą sztuką.