Elektryczna rewolucja ma się coraz lepiej, ale grono sceptyków wciąż pozostaje dominujące. Wśród argumentów przeciwko temu rodzajowi napędu bardzo często wymienia się niezadowalający zasięg. Wygląda na to, że w Renault odrobiono lekcje i w przypadku nowego ZOE poważnie zajęto się tą sprawą.
Auto elektryczne to jednak sporo innych wyjątkowych cech, które składają się na bardzo interesującą wizję motoryzacji. Pytanie brzmi: jak ta perspektywa ma się do motoryzacyjnych standardów, do których jesteśmy przyzwyczajeni? Nad sensem zakupu Renault ZOE w najnowszym teście zastanawiał się Wiktor.
Technikalia
Serce: R90 Z.E. 40 41 kWh - elektryczny
Skrzynia biegów: zautomatyzowana CVT, pojedyncze przełożenie
Napęd: na przednie koła
Liczba i układ cylindrów: -
Pojemność: -
Moc: 92 KM (68 kW) przy 3 000 - 11 300 obr./min
Moment obrotowy: 220 Nm przy 250 - 2 500 obr./min
Prędkość maksymalna: 135 km/h
Sprint 0-100km/h 13,5 s
Pobór energii elektrycznej: 133 Wh/km
Zasięg (dane producenta): 200 - 403 km (w zależności od trybu jazdy, pory roku i rozmiaru kół)
Wydychanie CO2 0 g/km
Hamulce (przód/tył) tarczowe wentylowane/bębnowe
Struktura zawieszenia (przód/tył) kolumny McPhersona/Oś sprężysta
Rozmiar opon 195/55 R16
Gwarancja mechaniczna: 2 lata; perforacyjna: 12 lat; na lakier: 3 lata; dożywotnia gwarancja na sprawność baterii w wypadku najmu akumulatora trakcyjnego
Jak duże?
Długi? 4084 mm
Szeroki? 1730 mm
Wysoki? 1562 mm
Rozstaw osi: 2588 mm
Ile drzwi? 5
Ile miejsc? 5
Ciężki? 1555 kg
Ładowność: 411 kg
Bagażnik: 338 l
Średnica zawracania: 10,56 m
Pojemność baterii: 41 kWh, 12 modułów/192 ogniwa
A ile to kosztuje?
Cena bazowa:
121 900 PLN (R90 22kWh ZOE)
Cena bazowa (najem baterii): 89 900 PLN (R90 22kWh ZOE) + 309 - 549 PLN/miesiąc (w zależności od rocznego przebiegu)
Cena testowanej wersji:
139 900 PLN
Cena testowanej wersji (najem baterii): 107 900 PLN + 349 - 549 PLN/miesiąc (w zależności od rocznego przebiegu)
Cena testowanego egzemplarza: 149 280 PLN
Cena testowanego egzemplarza (najem baterii): 117 280 PLN + 349 - 549 PLN/miesiąc (w zależności od rocznego przebiegu)
Co dostajemy w bazowej wersji?
Zewnątrz
- Zewnętrzne klamki drzwi przednich w kolorze nadwozia
- Zewnętrzne trójkątne klamki drzwi tylnych w kolorze czarnym matowym (z ozdobnym odciskiem linii papilarnych)
- Obudowa lusterek bocznych w kolorze czarnym matowym
- Stalowe obręcze kół 15", wzór Arobase
- Światła do jazdy dziennej LED
- Elektrycznie regulowane lusterka boczne, podgrzewane
- Gniazdo ładowania z przodu auta (pokrywa ładowania pod logo Renault)
- Układ ładowania Caméléon™ do ładowania akumulatora trakcyjnego z różnych typów terminali dostosowując się do maksymalnej dostępnej ich mocy (prądu jedno- lub trójfazowego, do 43 kW)
Wewnątrz
- Tapicerka materiałowa w kolorze czarnym z jasnym oznaczeniem Z.E. i jasnymi wstawkami z boku foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna
- Elektrycznie regulowane szyby przednie
- Karta Renault sterująca zamkiem centralnym
- Kierownica z regulacją wysokości i głębokości
- Fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami
- 2 zagłówki na tylnych bocznych siedzeniach z możliwością regulacji wysokości
- Przednie 3-punktowe pasy bezpieczeństwa regulowane na wysokość z napinaczami
- Tylne pasy bezpieczeństwa: 3-punktowe z ogranicznikiem napięcia
- System mocowania fotelików dla dzieci Isofix na bocznych tylnych siedzeniach i miejscu pasażera z przodu
- Automatyczna blokada drzwi podczas jazdy
- System wstępnego ogrzewania / schładzania powietrza we wnętrzu
- Przewód do ładowania (6,5 m) do Wallboxów i publicznych terminali ładowania wraz z torbą Z.E
Bezpieczeństwo i prowadzenie
- Akumulator trakcyjny 22kWh
- Range Optimizer: pompa ciepła, układ hamulcowy z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania nowej generacji oraz opony MICHELIN ENERGY™ E-V
- Przycisk trybu ekologicznej jazdy „ECO”
- ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania
- Elektroniczny korektor siły hamowania (EBD)
- System dynamicznej kontroli toru jazdy ESC
- System wspomagania przy ruszaniu pod górę
- Przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera)
- Boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu chroniące głowę i klatkę piersiową
- Ogranicznik - regulator prędkości
- System dźwiękowy ostrzegający pieszych Z.E. Voice
- System kontroli ciśnienia w oponach
- Zestaw do naprawy uszkodzenia opony
Elektronika i bajery
- System multimedialny Renault R-LINK Evolution: radioodtwarzacz Classic, nawigacja Tom Tom® Z.E. Live, Bluetooth®, 4 głośniki, Tuner FM, gniazda USB/jack, dostęp do usług on-line
- Dotykowy ekran pojemnościowy 7"
- Mapa Europy - wersja podstawowa
- Zintegrowany wskaźnik ekonomicznej jazdy, wskaźnik naładowania akumulatora i licznik przebiegu
- Kolorowy ekran TFT z komputerem pokładowym i wskaźnikiem stylu jazdy
- My Z.E. Connect: aplikacja na smartfon lub komputer dająca dostęp do zdalnej informacji w czasie rzeczywistym o stanie naładowania akumulatora trakcyjnego (na okres 36-miesięcy)
Co dostajemy dodatkowo w testowanej wersji?
Zewnątrz
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 16", wzór Bangka
- Elektrycznie regulowane i składane lusterka boczne, podgrzewane
- Czujnik światła i deszczu
- Obudowa lusterek bocznych w kolorze lśniącej czerni
- Oznakowanie ZE: chromowane oznakowanie Z.E. 40 z tyłu na klapie bagażnika
Wewnątrz
- Pakiet Easy (P1): karta Renault Hands Free, elektrycznie regulowane szyby przednie (z włącznikiem impulsowym po stronie kierowcy) oraz elektrycznie regulowane szyby tylne
- Kierownica i gałka zmiany biegów pokryte skórą
- Tapicerka materiałowa czarna z ciemnym oznaczeniem Z.E.
- Osłona przeciwsłoneczna z lusterkiem po stronie kierowcy i pasażera
Bezpieczeństwo i prowadzenie
- Akumulator trakcyjny Z.E. 40
- Pakiet City (P2): system wspomagania parkowania tyłem, wycieraczki przedniej szyby o zmiennej częstotliwości z czujnikiem deszczu, automatycznie włączane światła mijania
Elektronika i bajery
- System multimedialny Renault R-LINK Evolution: radioodtwarzacz cyfrowy (DAB), nagłośnienie ArkamysTM, nawigacja Tom Tom®
Z.E. Live, Bluetooth®, 6 głośników, Tuner FM, gniazda USB/jack, dostęp do usług on-line
- My Z.E. Inter@ctive: aplikacja na smartfon lub komputer umożliwiająca zdalne sterowanie ładowaniem akumulatora trakcyjnego i wstępną klimatyzacją (na okres 12 mies.)
Wyposażenie dodatkowe egzemplarza
- 3 zagłówki na tylnych siedzeniach z możliwością regulacji wysokości
- System wspomagania parkowania tyłem z kamerą cofania
- Instalacja do montażu alarmu (alarm dostępny w akcesoriach)
- Zamek centralny z blokadą antywłamaniową
- Fotele przednie podgrzewane
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 17", wzór Tech Run (niedostępne opony MICHELIN ENERGY™ E-V)
- Mapa Europy - wersja rozszerzona
- Flexi Charger - przewód do ładowania okazjonalnego z domowego gniazda 230V (6,5 m)
- instalacja do montażu systemu car sharing
- Pakiet Look Niebieski (P3): wewnętrzne elementy ozdobne w kolorze niebieskim (ozdobna listwa deski rozdzielczej, obwódka nawiewów, głośników i wstawka w dolnej części skrzyni biegów) oraz tapicerka materiałowa w kolorze czarnym z odcieniem niebieskiego w centralnej części siedzeń
- Lakier metalizowany
Kilometrówka
Ile przejechaliśmy? 1078 km
Tagi: 2017 , auto elektryczne , auto elektryczne opinia , auto elektryczne w polsce , elektromobilność , elektryk , elektryk - czy warto kupić , elektryk test , film , intens , Renault , renault elektryczne , renault zoe , renault zoe elektryk , renault zoe kalkulacja , renault zoe opinia , renault zoe prezentacja , renault zoe review , renault zoe test , samochód elektryczny test , Test , wideo , z.e. , z.e.40 , ze40 , zoe , zoe ze40