Targi SEMA w Las Vegas to miejsce, gdzie oficjalnie zaprezentowano przyszły najszybszy samochód świata. Przynajmniej według zapowiedzi.
Venom F5 to najnowsze dzieło amerykańskiego producenta Hennessey. Firma, znana do tej pory głównie jako tuner amerykańskich muscle carów oraz twórca niesamowitego Venoma GT, wkracza na nowy poziom. Przejawia się to między innymi w konstrukcji – najnowszy model nie będzie już zbudowany na podwoziu Lotusa. F5 to w pełni samodzielny projekt.
Najbardziej szokują jednak dane techniczne. Co prawda do czasu oficjalnych pomiarów należy wstrzymać się z entuzjazmem, ale znając poprzednie wyczyny marki (w 2014 roku rozpędzili Venoma GT do 435 km/h), możemy być spokojni o dotrzymanie obietnic. Trzymajcie się – Hennessey zapowiada przebicie magicznej bariery 300 mil na godzinę, co przekłada się na 484 km/h (301 mph) prędkości maksymalnej, przyspieszenie 0-100 km/h w 2 sekundy i sekwencję 0-400 km/h-0 w 30 sekund. To o 6 sekund szybciej niż aktualny rekordzista – Koenigsegg Agera RS – i aż o 12 sekund szybciej od Bugatti Chirona!
Co więcej, 300 km/h pojawi się na prędkościomierzu już po 10 sekundach. To absolutnie kosmiczny wynik – o 3,6 sekundy lepszy od Chirona i tylko sekundę gorszy od aktualnego bolidu Formuły 1. Za takie liczby odpowiada podwójnie doładowany, potężny silnik V8. Pojemność: 7,4 litra, 1600 KM i – uwaga – 1762 Nm momentu obrotowego.
Napęd przenoszony jest na tylne koła, więc prowadzenie Venoma F5 będzie prawdziwym wyzwaniem. Sam producent zapewnia, że do prędkości około 225 km/h opony walczą o przeniesienie mocy na asfalt, dlatego sugerowaną skrzynią biegów jest 7-stopniowy automat – tak, aby kierowca mógł skupić się tylko na trzymaniu kierownicy. Dla odważnych w opcji znajdzie się przekładnia mechaniczna.
Kluczem do ustanowienia nowego rekordu prędkości samochodu produkcyjnego mają być niska masa oraz niezwykle zaawansowana aerodynamika. Hennessey użył w konstrukcji samych lekkich materiałów, stąd masa całkowita Venoma F5 wynosi tylko 1300 kg. Imponujący jest też współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,33 Cx. Przykładowo Bugatti Chiron osiąga 0,38 Cx, a poprzednik – Venom GT – legitymował się wynikiem 0,44.
Nazwa F5 pochodzi ze skali określającej siłę tornada – to oczywiście najwyższa możliwa wartość. Oznacza wiatr wiejący z prędkością od 400 do 500 km/h. To bardzo rzadkie zjawiska – podobnie będzie też z najnowszym modelem Hennesseya. Planowane są jedynie 24 egzemplarze, a każdy z nich został wyceniony na co najmniej 1 600 000 dolarów. Kolejne 600 tysięcy $ będzie kosztować wyposażenie dodatkowe.
Pozostaje nam tylko czekać na oficjalną próbę bicia rekordu…
Tagi: 2017, chiron, f5, henesey, henessey, hennesey, hennessey, hennessey venom, hennessey venom f5, hennessey venom f5 dane techniczne, hennessey venom f5 galeria, hennessey venom f5 prędkość maksymalna, hennessey venom f5 rekord, hennessey venom f5 zdjęcia, news, sema, venom, venom f5