Za oknem już ostatnie chwile przed wiosną, co oznacza też ostatni dzwonek dla producentów – zimowe testy wchodzą w ostatnią fazę.
Ledwo co podsumowaliśmy targi w Genewie, a już patrzymy z niecierpliwością na kolejną gorącą pozycję w kalendarzu. To wrześniowe targi w niemieckim Frankfurcie. Co szykują na nie producenci? To te premiery dominują dzisiejszy raport, ale mamy też kilka gorących nowości, które dopiero rozpoczynają swój rozwój.
Rolls Royce Phantom
Co? Nowy model
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? W testach wersja z przedłużonym rozstawem osi
Rolls Royce kojarzy się z najwyższym wymiarem luksusu w dość konserwatywnym wydaniu. Trudno więc było się spodziewać czegoś rewolucyjnego – to byłby strzał w stopę. I choć od premiery poprzedniej generacji Phantoma niedługo minie już 15 lat (!) to jego następca będzie wyglądał bardzo podobnie. Różnicę mają stanowić detale (z których słynie Rolls Royce) oraz technologia. Na prototypie zauważono już mini kamery, które dadzą kierowcy 360-stopniowy widok. Wcześniejsze zdjęcia szpiegowskie wykazały też dość nowoczesną deskę rozdzielczą z elektronicznymi wskaźnikami – ale prawdopodobnie producent da klientom wybór i będzie można zdecydować się na klasyczne zegary.
zdjęcia: motor1.com
Ford Focus
Co? Nowa generacja
Kiedy? 2017
O czym się mówi? Muzyczne “imiona” prototypów
Był Lemmy, był Elvis, był Ringo, to teraz pora na Paula. Ktoś w Fordzie zdecydowanie jest fanem dobrej muzyki. Co jednak słychać u nowego Focusa? Kamuflażu mamy sporo, więc mogą czekać nas niespodzianki. Póki co sylwetka auta sprawia wrażenia jakby… mniej dynamicznej niż u poprzednika. Spowodowane jest to tym, że nowy Ford ma być nieco większy – poprawić ma się ilość miejsca na nogi i w bagażniku. We fragmentach wybijających się spod maskowania widać pewne naleciałości z nowej Fiesty, ale to wszystko trochę jak wróżenie z fusów. Mówi się jednak, że pod maską nie ma co spodziewać się rewolucyjnych zmian, za to poprawić ma się wyposażenie – zauważono np. wyświetlacz typu head-up display.
zdjęcia: motor1.com
Lamborghini Aventador Performante
Co? Ostrzejsza wersja Aventadora
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? To wcale nie musi być Performante
Takie znaleziska zawsze najbardziej pochłaniają naszą uwagę. Szykuje się bowiem nowe Lamborghini i to takie, które będzie występować w pierwszym szeregu włoskiej marki. To wariacja na temat Aventadora, zapewne mocniejsza od niedawno pokazanego Aventadora S, który i tak dostał pewien zastrzyk mocy względem modelu sprzed liftingu. Pytanie brzmi tylko… o ile mocniejsza? Czy to będzie poziom wersji SV, a może nawet wyżej? Bazując tylko na tych zdjęciach trzeba trochę studzić entuzjazm, bo auto nie wygląda na aż tak hardkorowe. Być może będzie to coś pomiędzy wersją S a SV, coś o wciąż nieznanym nam przydomku, co jednak już przyprawi wielu o szybsze bicie serca.
zdjęcia: motor1.com
Toyota Supra
Co? Nowe sportowe auto Toyoty
Kiedy? Październik 2017 – Tokio
O czym się mówi? Powrót legendy
W poprzednim wydaniu naszego raportu Toyota pojawiła się parę razy, ale z modelami, które niekoniecznie przyspieszają nam tętno. Na szczęście Japończycy realizują także plan wprowadzenia na rynek paru sportowych modeli, a jednym z nich będzie nowa Supra. Będzie to owoc współpracy tej marki z BMW, które na rynek wypuści roadstera Z5. Póki co Toyota zdradza naprawdę niewiele – przyjrzeć możemy się tak naprawdę jedynie całkiem zgrabnej linii nadwozia, a częściowo odsłonięte tylne lampy rozbudziły skojarzenia z poprzednią generacją Supry. Co będzie pod maską? Prawdopodobnie turbodoładowane V6 o mocy w granicach 400 KM. A zapowiedziano jeszcze powrót modelu MR2…
zdjęcia: autoevolution.com
Mercedes-AMG GT sedan
Co? Konkurent dla Porsche Panamera
Kiedy? 2018
O czym się mówi? Z Genewy na drogi
Dopiero co na targach w Genewie pokazano samochód koncepcyjny, a już Mercedes wyprowadził swój nowy model na ulice. To auto, któremu bliżej do Affalterbach niż do Stuttgartu, bo będzie opracowane głównie przez AMG. W dużym uproszczeniu będzie to limuzyna na bazie modelu AMG GT. Cel? Zachwycić stylistyką, przekonać technologią i zdetronizować Panamerę. To, co nas już teraz bardzo cieszy to wyraźne podobieństwa zamaskowanego auta do genewskiego prototypu. Widać podobne lampy z przodu i z tyłu, zaś sylwetka zaburzona jest tylko przez “garb” a’la BMW serii 6, który prawdopodobnie jest jednak tylko częścią kamuflażu. Co pod spodem? W koncepcie była to technologia hybrydowa o mocy ponad 800 koni, ale realny scenariusz to także soczyste V8 znane z innych modeli AMG.
zdjęcia: motor1.com
Maserati Ghibli
Co? Facelifting
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Złowieszczy wyraz twarzy
Kamuflaż w tym wypadku jest dość sugestywny, ale nie powinien skrywać zbyt wiele. Warto pamiętać, że Ghibli zostało niedawno dyskretnie odświeżone, dostało mały zastrzyk mocy i kilka aktualizacji technologicznych. Tu szykuje się pewnie nieco bardziej wyraźny lifting, ale bardziej niż operacji plastycznej spodziewać powinniśmy się wizyty u kosmetyczki. Być może podobne zmiany czekają też model Quattroporte, niemal bliźniaczo podobny do mniejszego brata.
zdjęcia: motor1.com
Mercedes klasy A
Co? Nowa generacja
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Nisko zawieszona, przysadzista sylwetka
Zamaskowana A-klasa już teraz wygląda jak hot hatch – niski, szeroki i z groźnym spojrzeniem. Na wersję AMG będziemy musieli jeszcze poczekać (ma mieć ponad 400 KM), ale ciekawą informacją jest to, że w ofercie pojawi się coś pomiędzy dzisiejszym A250 i A45 AMG. Specyficzna prezencja prototypu oznacza testy zawieszenia, ale też zdradza, że auto będzie większe od poprzednika. Poprawić ma się przestrzeń w środku, a dzięki nowej platformie ma się to udać przy równoczesnym spadku masy. Planowany jest także nowy sedan, który pojawi się w ofercie obok modelu CLA. Obszerny kamuflaż nie zdradza zbyt wiele stylistycznych smaczków, ale już teraz widać, że oblicze najmniejszego Mercedesa znacząco się zmieni.
zdjęcia: motor1.com
Porsche 911
Co? Nowa generacja (992)
Kiedy? Koniec 2018 roku
O czym się mówi? Ewolucja
Złośliwi powiedzą, że 911 nie trzeba maskować, bo i tak przez lata praktycznie się nie zmienia. Jest w tym sporo racji, bo zanosi się, że kolejna generacja także powieli znajomy schemat. Jedynie więcej maskowania z tyłu zdradza pewne zmiany, które być może dadzą nieco bardziej agresywny efekt końcowy. Widać też już pas świateł LED, trochę w stylu koncepcyjnego Mission E. Do premiery może się jednak sporo zmienić, bo Porsche wciąż odświeża aktualną gamę 911. Jak zwykle sporo emocji budzą technikalia, ale chyba i tu Porsche nie zdecyduje się na znaczącą i ryzykowną zmianę.
zdjęcia: motor1.com
Mercedes klasy X
Co? Pickup Mercedesa
Kiedy? 2017
O czym się mówi? Ugrzeczniony względem conceptu
Concept car zapowiadający pikapa Mercedesa wyglądał efektownie, ale też dość realistycznie, co na pewno rozbudziło apetyty. Rzeczywistość trochę zweryfikowała klasę X, która nie będzie znacząco wyróżniać się od innych aut tego segmentu. Oczywiście, wciąż możemy liczyć na kilka efektownych detali i raczej nikt nie pomyli go z Navarą, na której bazuje, ale trudno będzie o znaczne fajerwerki stylistyczne. Sytuacji nie poprawia fakt, że gamę otworzą czterocylindrowe jednostki z napędem na przód – na wysokoprężne V6 i napęd 4Matic trzeba będzie wydać więcej pieniędzy. Być może wnętrze będzie bardziej “mercedesowskie”.
zdjęcia: motor1.com
Kia Stonic
Co? Nowy mały crossover
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Koreańskie bliźniaki Hyundaia i Kii
Koreańczycy pracują nad uzupełnieniem swojej gamy o kolejnego crossovera, który ma konkurować z Renault Captur czy Nissanem Juke. To wspólny projekt Hyundaia i Kii, choć auta mają się między sobą różnić – ten pierwszy ma być bardziej ekstrawagancki, zaś model Stonic cechować się ma bardziej zachowawczymi rysami. Nowy model będzie sporo dzielił z Kią Rio – zarówno pod względem stylistyki, jak i w sprawach technologicznych. Oznacza to, że być może Stonic będzie dostępny jedynie z napędem na przednią oś, co jednak nie jest wielką sensacją.
zdjęcia: motor1.com
Genesis G70
Co? Sedan klasy średniej
Kiedy? 2017
O czym się mówi? Sporo wspólnego z Kią Stinger
Genesis, czyli podmarka Hyundaia ze sznytem premium, szykuje się do ataku na rynek. Póki co jednak na nowości trzeba będzie trochę poczekać (przynajmniej w Europie), choć konkurent dla aut pokroju Audi A4 jest już intensywnie testowany. Spod szczelnego kamuflażu widać dość atrakcyjne linie nadwozia i kilka dodających charakteru detali. Uwagę szpiegów przykuwają minimalne różnice pomiędzy prototypami w tylnej części auta, co może oznaczać testy różnych rodzajów napędu. Jakich? Genesis milczy, ale wiemy, że pod spodem znajdzie się dużo wspólnych części z Kią Stinger, więc można liczyć na to samo spektrum jednostek napędowych.
zdjęcia: motor1.com
BMW i3
Co? Facelifting
Kiedy? 2017?
O czym się mówi? Kosmetyka
BMW przygotowuje nowe wydania swoich modeli oznaczonych literą “i”, choć zdecydowanie nie zanosi się tu na rewolucję. Zmiany w i3 wydają się być marginalne – z kamuflażem wygląda praktycznie identycznie jak aktualny model. Być może detale ukryte pod maskowaniem trochę wpłyną na wizerunek auta, choć zapewne ciekawsze informacje dotyczą napędu. Prawdopodobnie zwiększy się zasięg, wciąż dostępna będzie odmiana z range extenderem, a gamę rozszerzy model i3S z drobnym sportowym sznytem i mocą na poziomie 200 KM.
zdjęcia: motor1.com
Hyundai i30 N
Co? Usportowiona wersja Hyundaia i30
Kiedy? 2017
O czym się mówi? Pierwsze takie auto w historii marki
Hyundai zaś po raz kolejny chwali się strzępami informacji dotyczących modelu i30 N, tym razem pokazując auto podczas zimowych testów. Pierwszy hot hatch marki z krwi i kości już od dawna jest na językach, a jego premiera zbliża się wielkimi krokami. Wygląda na to, że auto inaugurujące dywizję N w koreańskiej marce będzie mieć 250 KM, a w wersji z dodatkowym pakietem sportowym nawet 265 KM. Do tego 6-biegowy manual i napęd na przednie koła. W przyszłości także dwusprzęgłowy automat i wciąż niewykluczony konkurent dla czteronapędowych hatchbacków pokroju Golfa R.
zdjęcia: Hyundai
Peugeot 208
Co? Nowa generacja
Kiedy? 2018?
O czym się mówi? Zupełnie nowa platforma
To pierwsze spojrzenie na nową generację małego Peugeota, tak więc jak na razie trudno mówić tu o szczegółach. Tak zwany muł testowy korzysta wciąż z nadwozia aktualnej generacji, choć znów diabeł tkwi w szczegółach. Dostrzec można, że nadwozie jest nieco niedopasowane do kół, co oznacza najprawdopodobniej większy rozstaw osi czy też większą szerokość, a co za tym idzie – więcej miejsca w kabinie. To wszystko udaje się uzyskać dzięki nowej platformie opracowywanej wraz chińską firmą Dongfeng, która pozwoli też zaoszczędzić kilkadziesiąt kilogramów. Ciekawe też jak to wszystko wpłynie na nowego Opla Corsę…
zdjęcia: motor1.com
Mercedes klasy G
Co? Nowa generacja
Kiedy? 2018
O czym się mówi? Nowe przednie lampy
I znów maskowanie wydaje się zbędne – G-klasa to G-klasa, nikt nie ma wątpliwości co to za auto. Zmiany czekające w nowej generacji sprowadzają się więc do detali, spośród których najbardziej charakterystyczne są nowe reflektory LED formujące świecące okręgi. Kilka drobiazgów można dostrzec też w rysunku atrapy chłodnicy, ale ciekawiej ma być pod spodem. Mówi się, że G-klasa “schudnie” nawet o 200 kilogramów – w sam raz na swoje 40. urodziny.
Porsche 911 Turbo
Co? Nowa generacja (992)
Kiedy? 2019
O czym się mówi? Szerzej, szybciej, lżej
Z jednej strony wciąż widzimy rozrost obecnej gamy Porsche 911, wyżej piszemy o pierwszych testach nowej generacji Carrery, a już trafiamy na zdjęcia nowej odmiany wersji Turbo. Można się w tym pogubić, zwłaszcza, że w Porsche nie lubią wyraźnych zmian. Inna sprawa, że to dość wczesny prototyp wciąż bazujący bardziej na aktualnym modelu. Czego się można spodziewać? Na pewno wzrostu mocy, zmniejszenia masy i – co widać już gołym okiem – większego obwodu “w biodrach”. Plotki mówią o 600 KM w wersji Turbo, a w wersji Turbo S podobnej technologii co w nowej Panamerze – ultramocnej hybrydy.
zdjęcia: autoevolution.com
Jaguar F-Pace SVR
Co? Ostrzejsza odmiana Jaguara F-Pace
Kiedy? 2017
O czym się mówi? V8 pod maską
V6 w SUVie to dla Ciebie za mało? Jaguar zdaje się rozumieć takie potrzeby i przygotowuje ostrzej przyprawioną wersję swojego modelu F-Pace. Wiemy, że będzie szybkie, wiemy, że będzie się lepiej prowadzić, ale co będzie pod maską? Opcje są dwie – pierwsza, bardziej interesująca to soczyste V8, znane chociażby z F-Type’a SVR. Inna możliwość, być może nawet bardziej realistyczna, to tuning V6 i wyciśnięcie z niej około 500 koni. Cokolwiek się stanie – będziemy mieli kolejny dowód na to, że SUVy nie muszą być nijakie.
zdjęcia: autoevolution.com
BMW M5
Co? Pełnokrwista odmiana BMW 5
Kiedy? Wrzesień 2017 – Frankfurt
O czym się mówi? Jest czego posłuchać
Nie możemy się już doczekać, by zobaczyć nowe M5 w pełnej krasie, ale czekanie może nam osłodzić nowe wideo. Auto złapane zostało na ulicach Oslo, gdzie co prawda kierowcy obchodzili się z nim dość łagodnie, ale basowy pomruk godny jest odnotowania. To najprawdopodobniej 4,4-litrowe V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Na oficjalne dane techniczne poczekamy jednak najprawdopodobniej do targów we Frankfurcie.
Ty też złapałeś jakieś auto podczas testów? Napisz do nas na redakcja@projectautomotive.pl, a Twoje zdjęcia ukażą się już w kolejnym raporcie szpiegowskim! Sprawdź też, co znalazło się w poprzednim odcinku.
Tagi: 2017, bmw, concept car, ford, frankfurt, genesis, genewa, hyundai, jaguar, kia, Lamborghini, maserati, mercedes, porsche, prototyp, raport, raport szpiegowski, rolls royce, spy, szpiegowskie, toyota, zdjęcia