Drugi raz w tym roku wybraliśmy się na imprezę Auto Test organizowaną przez Motoryzacyjną Agencję Sierpowski w podwarszawskich Michałowicach. Tym razem do naszej dyspozycji było 28 samochodów, spośród których wybraliśmy prawie połowę do jazd testowych. Jednakże w trakcie całodziennej imprezy, gdzieś z tyłu głowy znajdował się fakt, że przyjechaliśmy na nią 477 konnym Lexusem GS-F… Ale mimo wszystko zostaliśmy do końca i łącznie przejechaliśmy się piętnastoma egzemplarzami testowymi.
DS4 Crossback 1.6 THP 165 KM EAT6 Chic
Na rynku panuje trend sukcesywnego podnoszenia aut względem zwykłych wersji i taką rolę też pełni DS4 Crossback. Zwiększony prześwit i znajdujące się tu i ówdzie plastikowe dokładki zdają się zdradzać terenowy charakter auta. Tymczasem jego właściwości terenowe są… bardziej miejsko-krawężnikowe. Oczywiście poradzi sobie jeśli nasza kosmetyczka ma salon piękności w miejscu, w którym jeszcze nie wylano asfaltu. A przy okazji będzie się tam bardzo ładnie prezentował.
Dobrze zestrojone, komfortowe zawieszenie... | ... które w zakrętach niestety się zbyt dobrze nie sprawdza. |
Atrakcyjny wygląd. | Tylko udaje auto terenowe. |
Silnik lubiący wyższe obroty. | Nie do końca czytelne zegary kiedy świeci na nie słońce. |
Fiat 500 1.2 69 KM
Legenda przywrócona do życia po latach… nadal ma się świetnie. Ponadczasowy design, świetnie skonfigurowany egzemplarz i ogromne okno dachowe. Przeszkadza troszkę pogłos we wnętrzu, ale za to właściwości jezdne i uśmiech towarzyszący nam podczas jazdy tym maluchem wszystko wynagradza. No i jego kompaktowe wymiary w połączeniu z prostotą budowy pozwolą na bezstresową eksploatację.
Kompaktowe rozmiary. | Niektóre plastiki mogłyby być lepszej jakości. |
Świetny panoramiczny dach... | ...który powoduje echo podczas rozmowy w środku. |
Zestawienie kolorystyczne testowanego egzemplarza. | Mały bagażnik. |
Fiat Tipo 1.3 Multijet 95 KM
Matiz naszych czasów. Sposób Fiata na podbicie rynku w naszym kraju jest niezmiernie prosty – tanie auto mogące przewieźć 5 osób z bagażami z punktu A do punktu B. Ceny startujące od około 40 tysięcy złotych i całkiem niezłe rzeczywiste wykonanie zwiastują, że ambitny plan marki może się powieść. Mogą boleć oszczędności takie jak np. te same zegary niezależnie od paliwa napędzającego nasze auto oraz… naprawdę słabe osiągi. Takie w sumie idealne auto do wzięcia na kredyt z 500+.
Niska cena. | Dynamika jednostek napędowych. |
Koszty eksploatacji. | Pewność prowadzenia. |
Miejsce w środku. | Za dobrze wyposażony egzemplarz trzeba stosunkowo sporo zapłacić. |
Ford Edge 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Nowy Edge to nowość na naszym kontynencie: ogromny, przestronny i z całkiem przyjemnym silnikiem. Niech was nie zwiodą jego wymiary, bo w zakrętach poradzi sobie niewiele gorzej niż niżej zawieszone modele Forda. Przyczepię się do systemu multimedialnego Forda, który niestety nie jest najbardziej czytelnym systemem pokładowym w historii motoryzacji, ale również do wysokiej ceny zakupu. O dużym Fordzie więcej napisał Janek tutaj, więc od siebie powiem tylko, że auto jest ogromne zarówno na zewnątrz jak i w środku. Po “hamerykańcku”.
Masywny i kompaktowy zarazem. | Dziwny zapach niektórych plastików. |
Świetne prowadzenie jak na takie gabaryty auta. | Cena testowanego egzemplarza wynosząca prawie 200 tysięcy złotych. |
Zawieszenie i silnik odpowiednie do komfortowej, ale i dynamicznej jazdy. | System multimedialny. |
Ford Galaxy 2.0 TDCi 180 KM
Macie w domu drużynę siatkarską którą musicie wozić na treningi do szkoły? Żaden problem. Ford Galaxy to wasz ratunek. Auto, którym zarówno zawieziecie wyżej rzeczoną drużynę na trening, a podczas powrotu do domu pozwoli na stosunkowo sporo frajdy w zakrętach. Tak, ten minivan naprawdę świetnie się prowadzi. Przyczepić się można do systemu multimedialnego, który jest zmorą marki, ale być może jego następne wcielenie będzie bardziej “user friendly”.
Ogromny w środku. | Po doposażeniu kosztuje krocie. |
Wzorowe właściwości jezdne. | Mógłby być nieco lepiej wyciszony. |
Linia nadwozia i wygląd zewnętrzny. |
Honda Civic Sport 1.8 i-VTEC 142 KM
Coś miłego dla wielbicieli wkręcania silników na wysokie obroty. Civic mimo paru lat na karku nadal wygląda zadziornie, szkoda tylko, że podobnie rzecz nie ma się we wnętrzu, w którym po liftingu znalazł się duży dotykowy ekran. Zegary to standard dla Hondy już od Civica 7. generacji, które są bardzo czytelne, ale ich układ wymaga przyzwyczajenia.
Lifting, który zdecydowanie odświeżył nadwozie. | Odstające od nadwozia wnętrze. |
Charakterystyka wysokoobrotowego silnika, jedni to lubią... | ...drudzy nie. |
Infiniti Q30 1.6T 122 KM
Najmniejsze Infiniti w gamie czerpie pełnymi garściami ze współpracy marki z koncernem Daimlera. Wnętrze znane nam z innych Mercedesów, jednostki napędowe również, świetna agresywna stylistyka i ślicznie wyglądająca (przynajmniej w naszym aucie) kolorystyka w środku. Polacy nie są jeszcze do końca przekonani do marki Infiniti, dlatego szansa na spotkanie Q30 na naszych drogach będzie raczej niska. A szkoda, bo to naprawdę ciekawy kompakt.
Zaskakująco dynamiczny silnik jak na 122 konie mechaniczne. | Brak jednego rodzaju obsługi przyrządów pokładowych. |
Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny... | ...z czego ten drugi może za bardzo przypomina Mercedesa klasy A. |
Prowadzenie i pozycja za kierownicą. | Cena. |
Kia Optima 1.7 VGT CRDi 141 KM
Flagowy okręt Kii przyjechał, to Optima. Niestety, stylistycznie nie wyróżnia się na tle klasowych konkurentów, co najwyżej wnętrzem i sławną wieloletnią gwarancją. Przytulne wnętrze, komfortowe zawieszenie i niezbyt paliwożerne jednostki napędowe. Na targach w Poznaniu mieliśmy okazję oglądać topową usportowioną wersję tego auta, natomiast zdecydowanie chętniej kupowana będzie właśnia taka odmiana jak nasza, z silnikiem 1.7 CRDI pod maską.
Komfort podróżowania. | Obsługa komputera pokładowego. |
Przestronność wnętrza. | Z zewnątrz nie wyróżnia się designem na tle konkurencji. |
Oszczędne silniki... | ...ale czasem brakuje w nich mocy. |
Opel Insignia 1.6 D 136 KM
Po kolejnym już faceliftingu, oblicze Insignii nie zmienia się znacząco. Nadal kierowcy będą dostawać chwilowej palpitacji gdy w środku lusterka wstecznego zobaczą to auto, zwłaszcza jeśli przekraczają znacząco dopuszczalną prędkość. Niestety, mimo zmian zewnętrznych i delikatnych wewnętrznych, kokpit nadal jest przeładowany i powiedzmy sobie szczerze – obsługa systemu pokładowego jest dość utrudniona. Natomiast nie można odmówić Oplowi jakości wykonania w środku.
Jakość wykonania wnętrza. | Obsługa komputera pokładowego. |
Wyciszenie kabiny. | Przeładowany kokpit. |
Z wyglądu za bardzo się nie zestarzała... | ...ale minęło już 8 lat od premiery, a zmiany są naprawdę kosmetyczne. |
Peugeot 308 Allure 1.2 PureTech 130 KM
Mniejszymi modelami 208 miałem okazję jeździć nie raz i za każdym razem wysiadałem zadowolony. Podobnie jest w przypadku modelu 308, właściwie jedynie przyczepić się można do kontroli klimatyzacji z poziomu panelu dotykowego na środku deski rozdzielczej. Poza tym zastrzeżeń brak. No i ten wygląd, zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny, zdecydowanie jedna z ciekawszych propozycji w klasie. Pod maską również chwalony przez nas 3-cylindrowy silnik 1.2 PureTech który nie tylko legitymizuje się dobrą dynamiką, ale również przyjemnym brzmieniem.
Minimalistyczne wnętrze. | Panel klimatyzacji dostępny tylko przez ekran dotykowy. |
Bardzo dobra jednostka napędowa. | Miejsce na tylnej kanapie. |
Zawieszenie jednocześnie komfortowe i sztywne. | Mała kierownica do tego modelu nie pasuje. |
Renault Megane 1.6 GT 205 KM
Świetnie wyglądający “warm-hatch” z wnętrzem wykończonym alcantarą. Czego chcieć więcej? Niestety, auto testowane przez nas na Auto Teście wyposażone było w zużyte już znacznie opony, przez co wydawało się wyjątkowo podsterowne. Późniejsze oględziny tego modelu na nowych oponach wykazały kompletnie inne doznania. Bardzo dobre prowadzenie, dość dynamiczny silnik i rewelacyjne kubełki. Szkoda że łopatki do zmiany biegów umieszczone są w kuriozalnym miejscu, a i do charakterystyki tylnej osi skrętnej też trzeba się przyzwyczaić.
Pewność prowadzenia. | Łopatki do zmiany biegów umieszczone za wysoko. |
Kubełkowe fotele i alcantara we wnętrzu. | Miejsce na tylnej kanapie. |
Wygląd zewnętrzny daje poczucie świeżości. | Brakuje trochę mocy do konkurencji. |
Renault Talisman 1.6 Energy dCi 160 KM
Auto które nocą wygląda niemal tak dobrze jak Jaguar XJ. Zdecydowanie mój faworyt w segmencie D, o krok wyprzedzający Mazdę 6. Tak jak w przypadku Megane na pokładzie znalazł się napęd 4Control, który w przypadku tego auta moim zdaniem jest zbyteczny. Boli jedynie nieco trzeszczące wnętrze (tutaj zamiast problemów z podłokietnikiem pojawiły się skrzypnięcia w prawym boczku drzwi na zakrętach) i specyficzna obsługa systemu multimedialnego za pośrednictwem ekranu środkowego. No i ceny wersji Initiale… mimo że wtedy auto wygląda jeszcze lepiej niż w standardzie.
Prezencja zewnętrzna i wewnętrzna. | Wykonanie nadal budzi zastrzeżenia. |
Komfortowe zawieszenie i niezłe właściwości jezdne. | Głośna praca silnika. |
Ekran dotykowy ze świetną jakością grafik... | ...który dopiero po dłuższym czasie staje się intuicyjny. |
Skoda Rapid Joy Sedan Ambition 1.2 TSI 90 KM
Tutaj będzie krótko, bo inaczej o tym aucie się nie da. Nie ma w nim ani niczego zaskakującego, ani in plus, ani in minus. Do bólu poprawne auto – i być może to jest właśnie jej największa wada. Ale jeśli poszukujecie po prostu samochodu (z niemieckiego DAS AUTO), to Rapid przypadnie wam do gustu.
Poprawny do bólu. | Poprawny do bólu. |
Suzuki Baleno 1.2 DualJet 90 KM
Wielki nieobecny w ostatniej walce o względy klasy średniej w Polsce. Przyćmiony całkowicie przez Fiata Tipo… niesłusznie. W moim odczuciu, to auto które sprawdza się w roli budżetowego transportera lepiej od swojego włoskiego konkurenta. Bardzo dobrze wykonane wnętrze (jak na tą klasę cenową), dość precyzyjna skrzynia biegów, przestronność i wystarczająco dynamiczny silnik DualJet pod maską.
Dobrze wykonane wnętrze jak na tą klasę cenową. | Stylistyka nie każdemu przypadnie do gustu. |
Jednostka napędowa wystarczająco dynamiczna... | ...lecz nadal nie jest to demon prędkości. |
Lepiej wyciszony niż Fiat Tipo. | Stosunkowo mały udział marki w rynku, więc auto może nie odnieść sukcesu na który zasługuje. |
VW Tiguan 2.0 TDI 150 KM, 4Motion DSG
Niektórzy mówią o nim crossover perfekcyjny, i trzeba przyznać że coś w tym jest. Volkswagen przyzwyczaił nas do “kliniczności” swoich samochodów, a Tiguan jest jednym z przykładów tego trendu. Dobrze wykonane, przestronne wnętrze, napęd 4Motion pozwalający na zajechanie dalej niż typowym suvem, bardzo dobre właściwości trakcyjne i oszczędny silnik 2.0 TDI. Wady? Cena i może zbyt mała ilość miejsca z tyłu.
Przestronne i funkcjonalne wnętrze... | ...ale z tyłu już trochę mniej. |
Zaskakująco dynamiczna i oszczędna jednostka pod maską. | Cena. |
Dobry kompromis zawieszenia między komfortem a właściwościami jezdnymi. | W wersji R-Line wygląda świetnie, w pozostałych wersjach już nie tak bardzo... |
Tagi: 2016, 308, 500, auto, Auto Test, baleno, civic, ds, ds 4, edge, fiat, ford, galaxy, gt, honda, infiniti, insignia, kia, megane, opel, optima, peugeot, q30, rapid, relacja, Renault, skoda, suzuki, talisman, Test, testy, tiguan, tipo, volkswagen