Znamy pierwsze statystyki dotyczące rynku samochodów elektrycznych w Polsce w 2019 roku. Są duże wzrosty, także wśród dostawczaków.
IBRM SAMAR opublikował dane dotyczące sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym w Polsce. Chociaż w naszym kraju coraz więcej producentów reklamuje swoje „zelektryfikowane” samochody, a rząd zapowiada dopłaty, to wciąż liczba klientów decydujących się na „elektryka” jest mała. Do końca marca tego roku sprzedano w Polsce 412 osobówek i 32 dostawczaki napędzane prądem. Pomimo to można mówić o swojego rodzaju sukcesie, bowiem w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku rynek notuje duże wzrosty: odpowiednio 159% dla osobówek i 146% dla aut dostawczych. Drugą stroną medalu jest jednak fakt, że za tak dobre wyniki odpowiadają głównie firmy carsharingowe, które w dużych ilościach zakupiły BMW i3 oraz Renault Zoe.
W rankingu marek w pierwszej trójce nie ma zaskoczeń. Zdecydowanym liderem jest BMW z liczbą 248 sprzedanych samochodów, drugie miejsce zajął Nissan (62 sztuk), a podium zamknęło Renault (46 sztuk). Pozostali producenci stanowią margines, jak choćby Tesla z 10 sprzedanymi autami, czy Hyundai, który sprzedał… jedno auto.
Wśród aut dostawczych walka jest bardziej wyrównana, jednak są to liczby marginalne dla całego krajowego rynku samochodów dostawczych. Prym wiedzie Mercedes z dziesiątką sprzedanych aut, po piętach depcze mu zaś Renault z jednym samochdem mniej na koncie. Dwie sztuki mniej od francuskiej marki ma inna francuska marka – Citroen ze sprzedażą na poziomie siedmiu sztuk. Zestawienie zamykają Volkswagen (5 aut) oraz firma Goupil.
Jak widać rynek, choć wykazuje pewną dynamikę, nadal jest bardzo mały. Wzrosty wygenerowane zostały przez zakupy flotowe, a klienci indywidualni stanowią zaledwie margines statystyki. Cieszy jednak fakt, że samochody elektryczne stają się codziennością w polskich miastach, dzięki czemu większa liczba przyszłych klientów może się z nimi zapoznać.
Tagi: 2019, auta elektryczne, elektryk, elektryki, ev, mercedes, napęd elektryczny, nissan leaf, polska, renault zoe, samar, samochody elektryczne, statystyki, statystyki sprzedaży, statystyki sprzedaży aut elektrycznych, tesla, wyniki sprzedaży